شرکت هایی که در بازاریابی موفق و پیشتاز هستند، همیشه اقدامات خود را با یک طرح بازاریابی شروع می کنند. شرکت های بزرگ مارکتینگ پلن هایی با صدها صفحه دارند و کسب و کارهای کوچ باید حداقل یک برنامه بازاریابی ده صفحه ای ساخته باشند.
طرح بازاریابی خود را باید به صورتی تدوین کنید که امکان بررسی عملکردتان را داشته باشد. شما در ابتدای فعالیت خود باید هر ماه به بررسی عملکرد خود بپردازید. این روند را پس از گذشت مدت زمانی می توانید به بررسی های سه ماهه از فعالیت برنامه بازاریابی تغییر دهید.
طرح بازاریابی یا همان مارکتینگ پلن خود را برای یک سال برنامه ریزی کنید. در این مدت می توانید تغییر متغیرها را به دقت مورد بررسی قرار دهید. در ابتدای فعالیت شما متغیرهای واقعی و ذهنی شما به سرعت دستخوش تغییرات قرار می گیرد. لذا لازم است تا یک برنامه بازاریابی یک ساله را در ابتدا تدوین کنید. پیشنهاد ما این است که پس از گذشت حداقل یک سال، شما می توانید برنامه های بازاریابی برای بازه های دو یا چهار ساله تدوین کنید.
شما باید چند ماه برای نوشتن یا تدوین یک برنامه بازاریابی وقت بگذارید حتی اگر این برنامه فقط چند صفحه طول داشته باشد.
بیشتر شرکت ها از افشای برنامه بازاریابی خود به دلیل محدود بودن آن در اوایل فعالیتشان به نوعی خجالت می کشند.
شما نمی توانید برنامه بازاریابی خود را بدون اینکه دیگران را درگیر فرآیندهای آن کنید با موفقیت به پیش ببرید. مهم نیست که برنامه شما در چه ابعادی است. لازم است تا بازخورد از همه بخش های مالی، پرسنل، تولید، فروش و … را بررسی کنید.
این موضوع از این بابت حائز اهمیت است که هرکدام از آن ها از نقطه نظر خود به برنامه نگاه می کنند که این امر موجب جامعیت بیشتر مارکتینگ پلن شما می شود.
رابطه بین طرح بازاریابی شما و طرح کسب و کارتان چیست؟
برای مشاهده چگونگی تدوین طرح کسب و کار یا بیزینس پلن بخوانید.
طرح بازاریابی باعث می شود تا پرسنل شما از آنچه تاکنون انجام می داده اند عبور کنند. به آن ها این احساس را می دهد که کشتی که در آن سوارند یک کاپیتان دارد. این کاپیتان می داند که چگونه کشتی را براند و قرار است به کدام مقصد برسد. شرکت ها معمولاً پرسنل خود را با برنامه های بازاریابی خود درگیر نمی کنند. این یک اشتباه است.
برای هدف نهایی برنامه بازاریابی خود، پنج تا ده حالت مختلف را متصور باشید. با توجه به اینکه شما دقیقاً نمی دانید که در دوازده ماه آینده یا پنج سال بعد چه اتفاقاتی می افتد لذا لازم است تا حالت های مختلفی را برای آینده و نتیجه برنامه بازاریابی خود پیش بینی کرده باشید.
داشتن یک برنامه بازاریابی به بخش های مختلف شرکت یک هدف و یک دستورالعمل می دهد. شما با داشتن یک برنامه می توانید به تهیه دستورالعمل های هر بخش بپردازید.
شما با داشتن یک برنامه بازاریابی می توانید تا میزان زیادی رویاپرداز تر باشید. ذهن انسان به صورت طبیعی تعداد زیادی روند را دنبال می کند. بدون داشتن یک برنامه شما همیشه در زندان همین روندهای ذهنی خودتان هستید.
در حالت ایده آل پس از نوشتن برنامه های بازاریابی برای چند سال، می توانید تعدادی از آن ها را سال به سال بازبینی کرده و پیشرفت شرکت خود را بررسی کنید.
در حالت ایده آل، پس از نوشتن برنامه های بازاریابی برای چند سال، می توانید یک سری از آنها را سال به سال بازبینی کرده و پیشرفت شرکت خود را بررسی کنید. مطمئنا گاهی اوقات این سخت است که وقت خود را صرف کنید (دنیای واقعی آزار دهنده برای مقابله با آن)، اما می توانید یک دیدگاه بی نظیر از آنچه که در طول چند سال گذشته با زندگی تجاری خود انجام داده اید، فراهم کنید.
کارفرمایان انتظار دارند که کارمندان به موقع در محل کار خود حاضر شوند. آنها همچنین بر روی لحن و ادبیات پرسنل با خود، تعهد کاری، خلاقیت پرسنل و نیز عرفی بودن درخواست آنها حساسیت ویژه ای دارند. مباحث مختلفی در مدیریت رفتار سازمانی مطرح شده است که به بسیاری از این موارد پرداخته و سعی دارد روش و نوع برخورد با پرسنل مثل نحوه مواجهه نسبت به تاخیر پرسنل و کارمندان را تشریح میکند.
دوره DBA یکساله دانشگاه تهران چیست؟
تقریباً همه ما بیننده مسابقات المپیک بوده و هستیم. رقابت های ورزشی که هر چهار سال یکبار به میزبانی یکی از کشورهای جهان و با شرکت همه کشورها برگزار می شود. هزاران ورزشکار در آن شرکت دارند و میلیون ها نفر از سراسر جهان تماشاگر این رویداد بین المللی هستند.
دوره MBA چیست؟